Digitan blogi


Digitan blogi

7.10.2016 15.26

Hyökkäys erämaassa median opetusmateriaalina

Tuomas Seppälä

John Fordin elokuva Hyökkäys erämaassa (Stagecoach) on monessa mielessä merkittävä elokuva. Se nosti lännenelokuva

tuomas_seppala_lores
Tuomas Seppälä
t suurten Hollywood-studioiden ohjelmistoon. Elokuvan merkitys John Waynen uralle oli käänteentekevä, eikä vaikutus John Fordin maineelle elokuvaohjaajana ollut mitätön.

Elokuvassa joukko satunnaisia kansalaisia on lähdössä vankkurimatkalle erämaan halki. Kaikilla kulkijoilla on omat syynsä matkalle, eikä heillä ole yhteistä agendaa ennen lähtöä. Kaikki ovat kuitenkin tietoisia erämaan vaaroista. Uhka intiaanien hyökkäyksestä ei kuitenkaan estä matkaa.

Matkan aikana kaikille selviää, että intiaanien hyökkäys on vain ajan kysymys, eikä ratsuväki ehtine joukkoa pelastamaan. Tulossa olevasta intiaanihyökkäyksestä pitää siis selvitä omin voimin. Pakollisen yhteistyön alku ei ole helppo, koska matkalaisilla on voimakkaat ennakkoluulot toistensa motiiveista. Kun yhteistyö vihdoin käynnistyy, tulevat sen hyödyt nopeasti kaikille ilmeisiksi.

Mediamurroksen juoni
Voidaan ajatella, että elokuvan juoni on analogia Suomen mediatoimialan tilasta. Matkustajat kuvaavat suomalaisia mediakentän toimijoita mediakentässä ja intiaanit kuvaavat ulkopuolelta tulevaa uhkaa. Matka, jolle kulkijat ovat lähteneet, vastaa mediatoimialan murrosta. Vaikka media-alan toimijat eivät kaikilta osin tavoittele samoja asioita, yhteinen uhka koskettaa kaikkia. Taistelusta intiaaneja vastaan ei selvitty ilman yhteistyötä, joka on media-alallakin ilahduttavasti alkanut. Suuret suomalaiset mediayhtiöt: Alma Media, MTV, Sanoma Media Finland ja Yleisradio perustivat 2015 Media Metrics Finlandin kehittämään monikanavaista yleisömittausta ja toimialan yhteisiä mittauskäytäntöjä vastaamaan paremmin mainostaja-asiakkaiden, medioiden sekä media- ja mainostoimistojen tarpeita. Voitaisiin sanoa, että kiväärit on jaettu ja seuraavaksi niitä pitää käyttää yhdessä ja oikein. Suomen suurimmat mediatalot ovat tänä syksynä myös perustamassa yhteistä markkinapaikkaa digimainonnan ostamiseen. Vaikuttaa siltä, että kohta kaikilla on myös ammuksia käytettävänään.

Ketä ne intiaanit sitten ovat? Kansainväliset (internet-) jättiläiset Google, Facebook, Amazon, Netflix ja Zalando edustavat suurimpia intiaaniheimoja, mutta niitä on muitakin. Tosiasiassa nämä toimijat eivät ole yksiselitteisesti hyviä tai pahoja. Niiden luonne on kiinni näkökulmasta. Ne ovat kaikki avanneet uusia mahdollisuuksia niin palveluiden ja mainonnan toteuttamiseksi kuin kaupan alallakin tuoden siten toimeliaisuutta yhteiskuntaan. Hyvyyden ja pahuuden subjektiivisuus on hyvin nähtävissä myös lännenelokuvien maailmassa, missä intiaanit olivat säännönmukaisesti verenhimoisia villejä. Paha muuttuukin hyväksi ja hyvä pahaksi, jos tilannetta katsotaan intiaanien näkökulmasta. Intiaanit yrittivät vain ylläpitää omaa elämäntapaansa ja kulttuuriaan, kun valkoiset ryöstivät intiaanien yhteiset laidunmaat omikseen.

Millainen elokuvan loppu sitten oli? Loppujen lopuksi ratsuväki saapui sittenkin pelastamaan matkalaiset ja kokemansa seikkailun jälkeen he olivat oppineet suvaitsemaan toistensa erilaisuutta.

Jatko-osa: kolme pointtia

Tästä eteenpäin meidän media-alalla toimivien kannattaa muistaa ainakin kolme pointtia:

1) Välitön hyökkäys on syytä torjua. Se onnistuu sitä paremmin mitä suurempi joukko saadaan yhteisen tavoitteen taakse. Sopivaa tietoa median käytöstä ja käyttäjistä on tarjolla monilla toimijoilla. Kun tämä tieto otetaan yhteiseen käyttöön, on suomalaisella medialla varmasti riittävä arsenaali tähän hetkeen.

2) Kaikkia voimia ei kannata käyttää ammuskeluun. Pitää myös viljellä maata, käydä kauppaa ja kehittää yhteiskuntajärjestystä. Suomalaiselle medialle tämä tarkoittaa tiivistä liittoutumista kotimaisen kaupan kanssa ja liittouman yhteistä agendaa kansainvälistä kilpailua vastaan.

3) On myös syytä katsoa maailmaa tavallisuudesta poikkeavista näkökulmista. Mitä uhkana koetut toimijat tavoittelevat, ja miten ne haluavat toimia? Voisimmeko rakentaa toimintamalleja, jotka meidän avullamme toimisivat globaalien toimijoiden kannalta entistä paremmin? Silloin me olisimmekin päättämässä säännöistä ja parhaimmillaan siitä voisi syntyä jotain, mitä voisimme myydä myös Suomen ulkopuolelle.

Tuomas Seppälä
Kehityspäällikkö, videoelämyspalvelut, Digita Oy

Blogi on julkaistu 7.10.2016 Talentumin kumppanuusblogissa

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja