Digitan blogi


Digitan blogi

10.6.2015 19.00

Kohti TV-mainonnan kulta-aikaa

Blogi TV Connection -seminaarista Lontoossa huhtikuussa 2015

Printtiin aiemmin menneet mainoseurot etsivät uusia, vaikuttavampia kohteita. Minne ne lopulta päätyvät ja mikä on television rooli muuttuvassa mainoskentässä?

Älykkäämpää TV-mainontaa
Mainonnan tulevaisuutta pohdittiin myös TV Connectissa huhtikuun lopussa. Tapahtuma antoi hyvän yleiskuvan eri esittäjien ajatusmaailmasta, vahvisti aiempia käsityksiä ja herätti uusia ajatuksia.

TV-maailma on alkanut oppia digimainonnan vahvuuksista. Sky esitteli AdSmart-palveluaan, jonka avulla eri talouksissa voidaan näyttää erilaiset TV-mainokset jo 7 miljoonalle Sky-käyttäjälle. Tulokset ensimmäisistä kampanjoista ovat rohkaisevia. Mainosasiakkaiden vaikutelmiin voi tutustua vaikkapa seuraavan linkin kautta: http://www.skymedia.co.uk/sky-adsmart/case-studies/index.aspx . AdSmartin kaltainen ratkaisu on mahdollista toteuttaa HbbTV:tä hyödyntäen myös Suomessa. Digitalla on tähän hyvät valmiudet.

TV Connectin esityksissä nousi esiin myös media- ja mainostoimistojen muuttuva rooli. Ohjelmallinen mainonta, datan kerääminen ja hyödyntäminen sekä nuoren sukupolven uudenlainen suhde mediaan ravistelevat perinteisiä toimintamalleja. Mainonnan täytyy olla dynaamista ja elää hetkessä. Alan yritysten on omaksuttava uusia toimintamalleja ja hyödynnettävä teknologian tuomia uusia mahdollisuuksia.

TV:n lisäpalveluiden ja sosiaalisen median alueella painotettiin käyttäjäkokemuksen eheyttä ja sujuvuutta. Erilaiset lisät pitää rakentaa ja suunnitella jo tuotantovaiheessa. Näin syntyy elämys, jonka sekä aktiiviset somettajat että passiiviset sohvaperunat haluavat kokea.
The best way to predict future is to invent it
Näin lainattiin seminaarissa Alan Kayta, ohjelmistokehityksen edelläkävijää. Mainonnan alueella keksimistä ei tarvitse aloittaa tyhjästä. Eri puolilla maailmaa on jo suuri määrä osaamista ja esimerkkejä onnistuneista toteutuksista. Mutta soveltaminen täytyy tehdä itse ja opetella uuden mainonnan pelisääntöjä.

Yhteenvetona TV Connectissa nähdystä ja kuullusta voidaan todeta, että Digitan tilannekuva mediamaailman murroksesta vaikuttaa oikealta. Myös uudet strategiset painopisteet mainonnan ja mittaamisen alueella ovat sellaisia, joita TV-toimiala juuri nyt tarvitsee.
TV:ssä on potentiaalia
Digimainonnan pirstaleisuus on kääntänyt monien mainostajien katseita jälleen television suuntaan. TV on brändimainonnan tehokkain kanava. Jos haluaa nostaa asioita suurten yleisöjen tietoisuuteen, on parasta käyttää televisiota.
Perinteisin keinoin TV-mainonta ei kuitenkaan kasva. Mutta jos opimme mittaamisen, älykkään kohdentamisen ja ohjelmallisen mainonnan avulla ohjailemaan printistä poistuvia mainoseuroja television suuntaan, taantuman sijaan edessä onkin TV-mainonnan kulta-aika.

Vesa Erkkilä,
kehittämispäällikkö, Digita

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja