Digitan blogi


Digitan blogi

13.5.2016 8.43

Näin aktivoit tv-katsojat ostoksille

Teppo Ahonen

Miltä tuntuisi tavoittaa 15 sekunnissa miljoona suomalaista ja saada heistä 50 000 aktivoitua oman tuotteen tai brändin pariin välittömästi?

Digita-Teppo-Ahonen-web
Teppo Ahonen

Kaupallisten viestien kohdentaminen valittuihin ryhmiin on tavattoman tehokasta nettimainonnan avulla. Jos olet etsinyt netistä tietoa K-raudan nettisivuilta tiilikattojen hinnoista, on todennäköistä, että törmäät Ormax-tiilikattojen mainoksiin seuraavien päivien aikana Facebookissa, hs.fi:ssä, Googlessa ja mtv.fi:ssä. Netin käytön perusteella tietystä tuotteesta kiinnostuneet käyttäjät on helppo löytää.

Nettimainonnan tehoa kuitenkin heikentää se, että käyttäjät kokevat mainosnäytöt usein häiritsevinä matkalla etsimänsä spesifin tiedon äärelle. Verkkosivuillahan seikkaillaan usein ihan vain hakemassa vastauksia arkipäivän erilaisiin kysymyksiin ja tarpeisiin kuten uutiset, aikataulut, verkkokauppa tai veroilmoitus.

Netin käyttäjät ovat siis vaikuttavan mainonnan näkökulmasta usein väärässä moodissa. Siksi nettimainonnan click-ratet jäävät varsin vaatimattomiksi – tyypillisesti puolen prosentin tuntumaan.

Brändin ja tunnettuuden rakentamisessa massamedia on edelleen ylivoimainen työkalu. Kun asian voi kertoa yhdellä kertaa sadoilletuhansille tai miljoonille, halutun viestin levittäminen käy tavattoman nopeasti. TV:n ongelmana on kuitenkin monesti heikohko kohdennettavuus.

Mutta entäpä jos netti- ja televisiomainonnan vahvuudet voisi yhdistää? Miltä tuntuisi kerätä miljoonayleisö kerralla ruutujen ääreen ja kohdistaa halutuille ryhmille personoitua markkinointiviestintää? Tai aktivoida elämyksellisen viihteen äärellä olevat yleisöt jopa tekemään transaktioita suoraan sohvalta?

Sanoma ja R-kioski testaavat parhaillaan käytännössä näitä tv-mainonnan uusia mahdollisuuksia. Ensimmäisen kokeilun piirissä ovat olleet ne noin 75 000 antenni-tv-taloutta, joilla on jo käytössään nykyaikainen äly-tv. Aivan pienestä testiyleisöstä ei siis ole enää kyse.

Alustavat testitulokset ovat olleet varsin positiivisia: 1 - 4 prosenttia katsojista on reagoinut R-kioskin mainokseen liitettyyn herätteeseen tilaamalla kaukosäätimellä kännykkäänsä Ärräkupongin. Kuponki oikeuttaa ilmaiseen R-kioskin hodariin.

Vaikka prosenttiosuudet voivat tuntua pieniltä, ne tarkoittavat huikeaa potentiaalia jo yhdellä ainoalla näyttökerralla.

Otetaanpa luvut avuksi. Jos viiden vuoden kuluttua esimerkiksi Haluatko miljonääriksi -ohjelman miljoonasta katsojasta kolme prosenttia saadaan aktivoitua samalla kertaa, se tarkoittaisi yli 40 000 tilattua Ärräkuponkia 15 sekunnissa. Personoimalla bannerit niiden tehoa saadaan nostettua entisestään.

Tv-toimiala on siis jo lähtenyt liikkeelle tehokkaamman tv-mainonnan rakentamiseen käytännön kampanjoiden kautta. Samalla kun suomalaiskodit muutenkin uusivat tv-vastaanottimiaan, ne tulevat useimmiten hankkineeksi juuri sellaisen laitteen, joka mahdollistaa uudenlaisen mainonnan keinot. Jatkoa nyt tehdylle kampanjalle seuraa hyvinkin pian.

Ai niin, mutta televisiohan olikin jo ihan kuollut. Tai sitten ei.

Teppo Ahonen, johtaja, Videoelämyspalvelut, Digita.

Blogi on julkaistu Talouselämän ja Marmain kumppanuusblogina 13.5.2016


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja