Digitan blogi


Digitan blogi

10.6.2015 18.30

Televisiosta tulee sähköisen kaupankäynnin keskus

Televisio oli pitkään ainoa media, joka välitti liikkuvaa kuvaa olohuoneen sohvalle. Tänä päivänä kuvallista sisältöä on saatavilla kaikkialla, kaiken aikaa. Tarvitaanko televisiota vielä, onko se edes elinkelpoinen?

Digita DIGILEn Activity blogissa:

Televisio on hypännyt uuteen aikakauteen, mutta sen liiketoimintamallit ovat pysyneet samoina yli 50 vuotta. Miellämme edelleen television olevan yksisuuntainen, etukäteen aikataulutettu ohjelmavirta. Julkisen rahoituksen ja mainosrahoituksen rinnalle vuosien varrella on syntynyt ainoastaan maksu-tv-liiketoimintaa. Internetiä hyödyntävien uusien toimijoiden vallatessa alaa nämä mallit koetaan jo vanhanaikaisiksi. 

Hyödyntämällä uuden teknologian tuomia mahdollisuuksia ja kuluttajien uusia käyttötottumuksia televisioon voidaan kuitenkin luoda uusia houkuttelevia ansaintamalleja. 

Vaikka internetvideopalvelut ovat yleistyneet voimakkaasti, televisio on edelleen valtaväestön suosiossa. Televisio on helppo ja tuttu media. Voi vain istahtaa sohvalle, avata television ja katsoa jotakin tuttua tai löytää jotain uutta. Television laadukas kuva ja laadukkaat sisällöt tekevät televisionkatselusta elämyksellistä. 

Uusien teknologioiden myötä televisio kehittyy koko ajan ja on pysynyt huippusuosittuna mediana. Kehitys ei ole suinkaan pysähtynyt. Mitä, jos televisio tarjoaisi sinulle sopivaa ohjelmaa mielialasi mukaan? Tai entä jos televisio kertoisi sinulle, mitä kaverisi ja verkostosi juuri nyt katsovat? Sinun ei tarvitsisi harmitella seuraavana päivänä kahvipöydässä ohi mennyttä ohjelmaa ja sen ympärille muodostunutta kohinaa. Sosiaalinen media on luonut paineen olla television äärellä juuri silloin kun kaikki muutkin.

Tai mitä jos voisit ostaa televisio-ohjelmassa näkemäsi asusteen suoraan ruudulta? Mainoksetkin olisivat juuri sellaisia, joita haluat nähdä. Liiketoimintamielessä tämä avaa täysin uusia mahdollisuuksia ansaintalogiikoihin. Mainostajat kun eivät enää halua pelkästään perinteistä mainosrahoitteista mallia. Mainostajat haluavat suoran palautteen mainoksen vaikuttavuudesta. Kytkemällä televisio suoraan kauppaan tämä on mahdollista. 

Koska kansainvälisiä videoelämyspalveluita on tarjolla valtavasti, on tärkeä pitää huolta, että myös kotimaisia palveluita tuotetaan ja katsotaan. Miten sitten varmistamme ohjelmavirrassa kotimaisen sisällön määrän? Kotimaista sisältöä katsotaan ja tietyt ohjelmaformaatit ja sarjat kerryttävät suuria katsojamääriä. Arkistoihin kertyy kuitenkin paljon sellaista sisältöä, jota kaikki potentiaaliset katsojat eivät löydä. Suomalaisen kulttuurin ja kielen säilyttämiseksi olisi tärkeää varmistaa kotimaisten sisältöjen suosio ja löytää niille mahdollisimman laaja fanijoukko. 

Televisio on keino koota sisällöt yhteen paikkaan yllätyksellisesti ja yksinkertaisesti. Ei anneta olohuoneen ”ison ruudun” herruuden valua ulkomaille. Miksi luopua vanhasta helposta tavasta löytää ja kokea sisältöjä? Tehdään se vain uudella tavalla. Yhdistetään parhaat videosisällöt, sosiaalinen media ja kauppa. Näin televisiosta tulee uusi sähköisen kaupankäynnin keskus. 

Jos haluat osallistua kanssamme nostamaan suomalaisuutta, tartu Digitan haasteeseen Ficomin ICT2014 Innovaatioturnauksessa. Keksi uusi tv-palvelukonsepti. Sopivan ratkaisun löytyessä lähdemme voittajien kanssa yhdessä luomaan tv:n tulevaisuutta. Keskustele aiheesta DIGILEN Acitivityblogissa

Markus Ala-Hautala, liike- ja palvelutoiminnan johtaja, Digita

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi