Digitan blogi


Digitan blogi

10.6.2015 18.40

Kokkiohjelmat ja tulevaisuuden median Chateaubriand

Avaa televisio ja surffaa kanavat läpi - näet kanavilla yhden tai useamman ruuanlaitto-ohjelman. Välillä kokkaamassa ovat ammattilaiset, välillä harrastajat – melkein aina kilpaillaan. Mitä yhteistä on digitaalisilla palveluilla ja ruuanlaitolla? Enemmän kuin voisi arvatakaan.

Resepti


Hyvässä reseptissä keskenään sopivat aineet yhdistetään toisiinsa tietyssä järjestyksessä ja määrältään oikeina. Näin syntyy erinomainen lopputulos. Samoin onnistuneessa palvelussa kaikkien osa-alueiden täytyy olla kohdallaan ja oikeassa suhteessa keskenään.

Jatkuvasti monimutkaistuva ja pian kaiken yhdistävä nettimaailma synnyttää päivittäin lukemattoman määrän uusia palveluita, sisältöjä ja mahdollisuuksia. Uusia menestysreseptejä syntyy ja herkut maistuvat monille. Emme ole vielä hyödyntäneet kuin pienen osan netin mahdollistamista kombinaatioista ja maailmanlaajuisista mahdollisuuksista.

Hyvät raaka-aineet


Hyvä ruoka syntyy hyvistä perusraaka-aineista. Kasvikset, juurekset, liha, mausteet, jne. Myös mediassa moni asia pysyy.  Ihmiset haluavat kuulla tarinoita ja myötäelää niiden henkilöiden elämää. Halutaan olla vuorovaikutuksessa, jakaa omia ajatuksia ja kuunnella muita. Työpäivän jälkeen television ohjelmavirta siirtää ajatuksia pois arjen haasteista ja nivoo elämäämme osaksi laajempaa todellisuutta. Lineaarinen televisio säilyttää roolinsa myös tulevaisuudessa. Uudet ainekset sekä tukevat sitä että tuovat sille vaihtoehtoja. Monimuotoisuus lisääntyy.

Ericssonin TV and Media 2014 –tutkimuksen mukaan noin 3/4 ihmisistä katsoo nettivideoita useita kertoja viikossa ja noin 3/4 katsoo televisiota useita kertoja viikossa. Näitä käytetään siis yhtä paljon? Tutkimusten esittäjät pyrkivät kirjoittamaan tulevaisuutta tavoitteidensa mukaisesti. Minkälaista tulevaisuutta me Digilen osakkaat ja sidosryhmät haluamme kirjoittaa ja mistä raaka-aineista sen rakentaa?

Toimiva tiimi


Kokkikilpailuissa voittava tiimi tekee saumatonta yhteistyötä. Jokainen hoitaa oman  roolinsa ja yhteistyöllä syntyy voittava ateriakokonaisuus. Uudet reseptit vaativat uusia työtapoja ja uutta yhteistyötä. Vanhoista tavoista on ehkä luovuttava ja on opittava myös muilta.

Tulevaisuutta ei lopulta voi tarkasti ennakoida. Muutos tapahtuu usein oletetun suuntaisesti, mutta myöhemmin, nopeammin ja lopulta odottamattomalla tavalla. Voittava tiimi mukautuu muutoksiin nopeasti ja käyttää uudet mahdollisuudet hyväkseen. Miten saisimme Suomessa lisää yhteistyötä tekeviä voittajatiimejä paitsi mediatoimialalle ja myös muualle yrityskenttään ja yhteiskuntaan?

Lopulta aika yksinkertaista


Muutos on ollut pysyvää kautta historian, samoin tietyt pysyvät perusasiat. Jos luomme aktiivisesti uusia hienoja reseptejä, huolehdimme laadukkaista raaka-aineista ja teemme yhdessä, emme ole muutoksen uhreja vaan tekijöitä. 
Hyvää muutosten vuotta 2015 kaikille.

Vesa Erkkilä, kehityspäällikkö, Digita


Blogi on julkaistu Digilen vierasblogissa 30.1.2015. http://www.activityblog.fi/2015/01/vierasblogaus-kokkiohjelmat-ja-tulevaisuuden-median-chateaubriand/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=vierasblogaus-kokkiohjelmat-ja-tulevaisuuden-median-chateaubriand

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja