Tiedotteet 2015

27.7.2015 13.25

Digita laskee tv-palveluhintoja edelleen

Digita päivittää hintojaan 27.7.2015 lukien. Kaiken kaikkiaan vuoden 2015 aikana hinnat laskevat kanavanipusta riippuen jopa 12 %, kun mukaan lasketaan vuoden alussa tehdyt hinnanalennukset. Hintoja on alennettu asiakkaidemme eduksi Viestintäviraston määräämän uuden sääntelyn, markkinoiden muutokset ja tiukentunut kilpailu huomioon ottaen. Digita pitää jatkossakin hinnanmuutokset reilusti inflaatiota pienempinä.

Vuodesta 2009 tv-palveluiden hinnat ovat reaalisesti laskeneet yhteensä jopa 20 %. Tästä huolimatta Digita on investoinut verkkoihin ja teknologiaan yhteensä n. 100 miljoonaa euroa yksityistämisestään vuodesta 2005 lähtien. Lisäksi Digita aikoo investoida noin 40 miljoonaa euroa tv-palveluiden kehittämiseen seuraavien 10 vuoden aikana.

Digita on johtanut teräväpiirtolähetyksiin (HDTV) siirtymistä Suomessa. DVB-T2-palvelun osalta Digita noudattaa ramp-up-hinnoittelua, joka vuoden 2015 osalta on maksuton. Tämä helpottaa niin sisällöntuottajien kuin katsojienkin siirtymistä uuden ja innostavan lähetysmuodon pariin.

Lisääntynyt sääntely vaikeuttaa toimintaa nykyisessä markkinatilanteessa

”Viestintäviraston keväällä tekemä markkina-analyysi ei mielestämme tarkastellut suomalaista tv- ja radiomarkkinaa kyllin objektiivisesti ja esimerkiksi voimistuvaa kansainvälistä kilpailua ei oltu huomioitu lainkaan. Markkina-analyysia seuranneessa päätöksessä meitä arvosteltiin tv-jakelun monopolista, ja kohdistettiin huomattavaa ennakkosääntelyä”, kertoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

Digitan hinnoittelua on säännelty vuodesta 2002. Hinnoittelu on monesti todettu asianmukaiseksi ja kustannussuuntautuneeksi. Niin Viestintävirasto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto kuin korkein hallinto-oikeus ovat aina todenneet Digitan noudattavan sille asetettuja hinnoitteluvelvoitteita. Euroopan komissio sekä eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta ovat olleet sääntelyn vähentämisen kannalla tietoyhteiskuntakaarta valmisteltaessa. Markkina- ja kilpailutilanteesta johtuen olemme kuitenkin päättäneet jatkaa hinnanlaskulinjalla. Näin tuemme murroksessa elävää tv- ja radiotoimialaa, sanoo Weckström.

Asiakkaidemme kilpailutilanne televisio- ja radiomarkkinoilla on lisääntynyt huomattavasti uusien toimijoiden ja jakelutapojen myötä. Kuluttajat katsovat enenevästi videosisältöä kannettavilla päätelaitteilla nopeiden laajakaista- ja matkapuhelinverkkojen kautta. Muutokset kulutustottumuksissa, myös harvaanasutuilla seuduilla, tulevat vaikuttamaan markkinan kehitykseen myös jatkossa. Televisiota katsellaan antenniverkon lisäksi satelliitti-, kaapeli-, laajakaista- ja mobiiliverkkojen kautta, ja investoinnit eri verkkoihin lisäävät kilpailua entisestään.

Digita on hakenut kaikille tv-toimiluvilleen jatkoa ja haluaa edistää jatkossakin suomalaisten mediatalojen ja kuluttajien etua sekä kehittää uusia palveluja yhteistyössä asiakkaidensa kanssa.

Lisätietoja: Digita, Juha-Pekka Weckström, toimitusjohtaja,
p. 040 056 4754, juha-pekka.weckstrom@digita.fi

 

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita sekä kattavaan verkkoinfrastruktuuriimme pohjautuvia palveluita. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita. Digitassa työskentelee noin 220 alan ammattilaista.


Palaa otsikoihin