12.6.2015

”Sekä että” -maailmassa eri jakelukanavat elävät rinnakkain

Hybridi-tv
Hybridi-tv:ssä yhdistyy antenni-tv:n ja netin parhaat ominaisuudet

 

 

 

 

 

 

 

Mediamaailma on jatkuvassa murroksessa, joka vaikuttaa kaikkiin alan toimijoihin. Murros ei kuitenkaan merkitse pelkästään vanhan

Ahonen
Teppo Ahonen, johtaja, Videoelämyspalvelut
väistymistä uuden tieltä. ”Olemme menossa äärimmäiseen sekä että -maailmaan”, sanoo Digitan videoelämyspalveluiden johtaja Teppo Ahonen.

Median käyttötavat ja sisällöt fragmentoituvat tällä hetkellä voimakkaasti, mutta eivät toistensa kustannuksella. Vaikka henkilökohtaisten, personoitujen mediasisältöjen kysyntä kasvaa jatkuvasti, massayleisöille suunnatut sisällöt säilyttävät merkityksensä niiden rinnalla. ”Itse asiassa miljoonayleisöjä kerääviä lähetyksiä on enemmän kuin koskaan”, Ahonen huomauttaa. Näin ollen kaikkien jakelukanavien, niin internetin kuin broadcasting-verkkojen merkitys jopa kasvaa.

Ahosen mukaan katselutottumusten muutos johtaa siihen, että tv- ja videosisällöistä pyritään rakentamaan äärimmäisen puhuttelevia ja ilmiöllistettyjä. ”Ihmiset kaipaavat jotain kohinasta erottuvaa”, hän sanoo. Massajakelussa paras teho saavutetaan edelleen sillä, että suuret joukot voivat nähdä videon tai lähetyksen samanaikaisesti. Nykyään ilmiötä vahvistavat usein keskustelu sosiaalisessa mediassa sekä erilaiset verkossa jaettavat lisäsisällöt.

Digitan tavoitteena on tuoda personoidut sisällöt samalle ruudulle tv-lähetyksen kanssa. Tämä edellyttää antenni-tv:n yhdistämistä laajakaistayhteyksiin ja tilausvideopalveluihin. Hybridi-tv:n avulla mediayhtiöt voivat tavoittaa yleisöjä entistä paremmin ja puhutella heitä omien brändiensä avulla. ”Tulevaisuudessa yhdellä kaukosäätimen painalluksella voi siirtyä tv-ohjelmasta lisäsisältöjen puolelle”, Ahonen maalailee.

Teppo Ahonen näkee, että hybridi-tv on luonteva osa tv:n katselukulttuurin muutosta. Tallentavat digiboksit ja on-demand-palvelut ovat jo edistäneet ”tv:n täyttökulttuuria” ja katsojien valintamahdollisuuksia pelkän katselun sijaan. Suomalaisissa kodeissa on jo 300 000 vastaanotinta, joissa hybridi-tv:n palvelut ovat mahdollisia. Siirtymä teräväpiirtolähetyksiin edesauttaa osaltaan päätelaitekannan uusiutumista. ”HD-lähetykset ovat osa television elämyksellisyyden seuraavaa vaihetta, tavallaan jatkumo väri-tv:lle. Sen avulla saavutetaan vahvempi läsnäolon tunne ja parempi elämys isolle ruudulle”, Ahonen sanoo.

Hybridi-tv:n ohella Digita satsaa yhä voimakkaammin pelkästään internetissä jaeltaviin tv-palveluihin. Ne sopivat nykypäivän entistä mobiilimpaan elämään. ”Internet-jakelulla on kasvava kysyntä, sillä ihmiset haluavat katsoa tv:tä erilaisissa tilanteissa ja erilaisista päätelaitteista”, Ahonen toteaa. Hän huomauttaa, että etenkin monille personoiduille sisällöille juuri internet on relevantein jakelutie.

Teppo Ahosen mukaan internet ei tällä hetkellä kilpaile antenni-tv:n kanssa, vaan tilanne on todellakin sekä että. ”Pikemminkin tv:n katselun kokonaiskakku kasvaa.”


Palaa otsikoihin